czwartek, 23 sierpnia 2018

Zmrocznik przytuliak - większy zawisak

2018-08-22

   Gdy ganiałem po łące za fruczakiem gołąbkiem, moją uwagę zwrócił duży motyl zawiśnięty nad jednym kwiatków ostrożenia.  To był zmrocznik przytuliak, należący podobnie jak fruczak, do motylej rodziny zawisakowatych.


Zmrocznik przytuliak jest dużym motylem. Rozpiętość jego skrzydełek dochodzi do 7,2 cm.
Gdy o zmroku ta ćma zacznie bujać wśród kwiatów, może niejedną osobę wystraszyć.


Zmrocznik przytuliak w Polsce fruwa od połowy maja do połowy lipca i w odpowiednich warunkach pojawia się również w drugim pokoleniu. A to zdarzyło się u nas w tym roku i miałem szczęście spotkać go oko w oko o nietypowej porze, bo tuż po godzinie trzynastej. Motyl chyba niedawno wykluł się z poczwarki i był bardzo głodny.


Dlaczego zmrocznik? Ponieważ fruwa przeważnie o zmroku.
Dlaczego przytuliak? Główną rośliną pokarmową jego gąsienicy są przytulie: pospolita, własciwa i czepna. Larwy nie gardzą również wierzbownicami, czartawą a nawet fuksją.





Gdy zmrocznik pokazał na moment skrawek tylnego skrzydełka, postanowiłem podejść go
"od tyłu"



Musiałem się za nim trochę uganiać po zaroślach....


... ale się udało.

A przy okazji mogłem uwiecznić kilka faz pracy jego skrzydełek.










*    *    *    *

2 komentarze:

  1. Takiż sam był u mnie:-) śliczne to są owady, zwracam na nie coraz baczniejszą uwagę; tylko paź żeglarz robił sobie ze mnie żarty, uciekając jak tylko wykonałam ruch; za to paź królowej pozował mi długo i cierpliwie; a teraz jadę pozbierać troszkę "czarciego żebra"; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ojej, Janku! Zaskoczony jestem potrójnie: szybkością Twojej pracy, urodą motyla i jakością zdjęć. No bo jeśli wyobrazić sobie małą wielkość owada, jego ruchliwość i płochliwość, jakże nie być pod wrażeniem?…
    Zwróciłem też uwagę na podobieństwo tych dwóch, przytuliaka i gołąbka. Jak je rozpoznawałeś, gdy latały z kwiatka na kwiatek? Widać wyraźnie pracę skrzydełek: nie machają nimi ot tak, a wykręcają je, zapewne w zależności od ruchu w dół i w górę. Pewnie dla wytworzenia ruchu powietrza, siły ciągu. Jak myślisz?
    Janku, cieszę się Twoim ruszeniem.

    OdpowiedzUsuń