poniedziałek, 9 stycznia 2023

Lodowy księżyc

 2023-01-09

     Co miesiąc ziemski księżyc przechodzi przez swoje fazy, ubywa i przybywa w ciągłej transformacji -  od nowiu do pełni i z powrotem. Księżyc w pełni występuje co 29,5 dni, gdy wskutek przesuwania się w stronę Ziemi znajdzie się dokładnie naprzeciwko Słońca. Promienie słoneczne odbijają się od jego pełnej tarczy i na niebie ukazuje się jako błyszczący, idealnie okrągły dysk.

     Przez tysiąclecia ludzie korzystali z ruchu księżyca do śledzenia mijających lat i ustalania właściwych momentów na polowania, uprawy i zbiory. Starożytne kultury z całego świata nadały każdej pełni nazwy na podstawie zachowania się roślin, zwierząt lub pogody w czasie tego miesiąca.

     Rdzenni Amerykanie i Europejczycy w średniowieczu nazwali styczniową pełnię Wilczym Księżycem, w odniesieniu do wycia głodnych wilków, które narzekały na niedostatek pożywienia w środku zimy. Inne nazwy tej pełni to Nowy i Lodowy Księżyc.

    W czasie pierwszej w 2023 roku pełni księżyca, (tuż po moich urodzinach) odwiedził mnie Krzysiek. Pochwaliłem się mu moim nowym nabytkiem - "długolufowym obiektywem", którym wykonałem zdjęcia Nowego Księżyca.

 




     Jak wspomniałem, styczniowa pełnia księżyca, jest nazywana Wilczym Księżycem. Nowym Księżycem lub Lodowym Księżycem.

Do mojego gustu najbardziej przemawia nazwa styczniowej pełni: Nowy Księżyc 

Księżyc nie świecił lodowato, gdy na ulicy Malinowej odprawiałem Krzyśka, na jego wędrówkę w Góry Wałbrzyskie.  

Celuj w księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz, będziesz między gwiazdami.

Patrick Suskind, Pachnidło

Miesiączek - tak na księżyc mówili moi rodzice. Tak też, tę nazwę wspominałem w szkole podstawowej na lekcji śpiewu, gdy uczono nas tekstu piosenki Laura i Filon. 

Już miesiąc zeszedł, psy się pośpiły,

I coś tam klaszcze za borem.

Pewnie mnie czeka mój Filon miły

Pod umówionym jaworem.

Nasze śpiewanie daleko odbiegało od tego, jak potrafi to wykonać Zespół Pieśni i Tańca Mazowsze


*    *    *    *


11 komentarzy:

  1. Oj jakby ładnie nazywać księżyc zwłaszcza w pełni, to mnie on daje się we znaki. Kiedy budzę się o 2 -3 w nocy i mogę działać to nie muszę zaglądać do kalendarza wiem, że pełnia jest. A zdjęcia super, co sprzęt to sprzęt. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Księżyc w pełni budzi Cię? Niesamowite. Ciekawi mnie mechanizm tego oddziaływania.

      Usuń
    2. Wczoraj słyszałam, że nie ma naukowego wyjaśnienia jedynie twierdziły zapytane osoby, że to światło może budzić. Z czym ja nie zgadzam się, może być przysłonięty chmurami a ja i tak budzę się.

      Usuń
  2. Janku, powiedziałem, że i swoim aparatem zrobię takie zdjęcia, ale teraz widzę, że mój ma stanowczo za mały obiektyw, a właściwie... nie ma go wcale. Księżyc widziałem wieczorem, ale niezbyt wyraźnie, bo przez mgłę. Może za miesiąc zobaczę wyraźniej?
    Lufa Twojej armaty jest imponująca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ten księżyc był trochę zamglony, dlatego wyszedł z poświatą. Właśnie, może lutowa pełnia będzie wyraźniejsza? Twórcy tej strony coraz bardziej mieszają w jej algorytmach. Wiem, ze Ania dała komentarz, którego nie ma w tym wpisie, a ja go widzę w statystykach. Ania pisze tak: Mnie ta ostatnia pełnia wymęczyła okrutnie! Trzy noce nieprzespane! Ale cóż, wiedźmy tak mają!

      Usuń
  3. Świetne fotografie, zimowy księżyc jest imponujący, zresztą każda jego odsłona jest piękna.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie ta ostatnia pełnia wymęczyła okrutnie! Trzy noce nieprzespane! Ale cóż, wiedźmy tak mają!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy odpowiedziałem Krzyśkowi, w moich statystykach przyjrzałem się Twojemu wpisowi. Był tam ptaszek, najechałem na niego myszką i pojawił się napis: >>To nie jest spam<<. Pomyślałem chwilę i kliknąłem w znacznik i Aniu, Twój komentarz pojawił się w moim wpisie. Twórcy tej witryny nieźle mieszają w jej algorytmach.

      Usuń
    2. Wiedźmy tak mają? Chyba nie wyłaś do Wilczego Księżyca?

      Usuń
    3. Ania jest wiedźmą, czyli wiedzącą, ale i Aleksandrę budzi pełnia. Dziwne.

      Usuń
  5. Przepiękny ten księżyc. Robi wrażenie. Gdyby mój kodak działał to też bym go ściągnąła go zoomem. Aparatem w telefonie nie ma na to szans. Muszę kupić nowe akumulatory i ładowarkę, bo nie wytrzymam dłużej beż mojego aparatu fotograficznego. Cudny księżyc. Czasem jak nie śpię w nocy to oglądam niebo.

    Pięknej niedzieli życzę Janku

    Kasia Dudziak

    OdpowiedzUsuń