poniedziałek, 21 sierpnia 2017

Niedźwiedziówka kaja - motyl trojga imion

2017-08-27

    Pojechałem do Zaprzyjaźnionego Lasu pod Legnicą. Na leśnej drodze z daleka zobaczyłem coś, co zdawało się być kawałkiem kory. Gdy podszedłem bliżej, zorientowałem się, że to jest niedźwiedziówka kaja.


Początkowo myślałem, że ten osobnik jest martwy, ponieważ leżał w dziwnym miejscu, na skraju koleiny. Ale gdy odchyliłem kilka źdźbeł trawy, zauważyłem lekkie drgnięcie motyla.
Niedźwiedziówka kaja (Arctia caja) jest motylem aktywnym nocą, który w dzień śpi.




Jeżeli ten owad jeszcze żyje, to obrał sobie nieodpowiednie miejsce na spoczynek. Tą drogą często jeżdżą samochody i motyl może zginąć.

Ostrożnie podłożyłem pod niego palec i zabrałem go z tego miejsca.


Niedźwiedziówka nie protestowała i spokojnie siedziała na moim palcu.


Powoli kończy się okres lotu  niedźwiedziówki kai, która w okresie dorosłego życia nie pobiera
pokarmu.

Chyba ciepło mojej dłoni spowodowało lekkie wybudzenie zaspanej niedźwiedziówki,


gdyż odchyliła przednie skrzydełka i pokazała niezwykłe barwy tylnych skrzydełek.


Nie chciałem jej wybudzać całkowicie, więc położyłem ją w trawie pod krzaczkiem,


gdzie kaja spokojnie spała. Może miała kolorowe, jak ona sama, sny?

Deseń na przednich skrzydełkach niedźwiedziówki kai jest niepowtarzalny. Podobnie jak u każdej żyrafy czy zebry, każdy osobnik posiada różny kształt brązowych plamek.

Niedźwiedziówka kaja znana jest też jako niedźwiedziówka nożówka lub niedźwiedziówka gosposia.

Ciekawie brzmią nazwy tego motyla w innych językach:
- w angielskim - Garden Tiger Moth - ogrodowa tygrysia ćma
- w niemieckim -  Brauner Bär - brunatny niedźwiedź.

Co ma wspólnego ta ćma z niedźwiedziem? Jej gąsienice posiadają  gęste owłosienie, które przypomina misiowe futro. A dlaczego drugi człon jej nazwy w naszym języku to kaja, nożówka lub gosposia?
Tego to ja nie wiem.
*    *    *    *

4 komentarze:

  1. Ta ćma często przylatuje do Domku pod Orzechem. Piękny motyl. Nie wiem, czemu nożówka, ale gosposia może właśnie dlatego, że lubi przebywać w gospodarstwie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe ,że dlatego że jak dotkniesz motyla podgina głowę i ukazuje czerwone włoski tak jak by ktoś go rozciął nożem.

      Usuń
  2. Janku, z niekłamaną ciekawością przeczytałem opis i obejrzałem zdjęcia. Ciekawy motyl i bardzo ładny. Na pierwszych kilku zdjęciach widać łaciate skrzydełka, oryginalne i ładne, i gdy wydaje się, że cały motyl taki jest, pojawia się kolejne zdjęcia – z widocznym tylnym skrzydełkiem, zupełnie innym od przedniego i jakże ładnym, zwłaszcza brakiem spodziewania i kontrastem.
    Myślę, że masz szczęście do motyli, albo one Cię lubią. Gdy patrzę na łapki tego motyla obejmującego Twój palec, to przychylam się bardziej do tego drugiego powodu Twoich częstych spotkań z nimi :-)
    Wpisz słowo Gaja w okienko wyszukiwarki wikipedii, przeczytasz ciekawy artykuł o Kai i Gai, w nim także sposób przemiany imienia Gaja w Kaję. Skoro Gaja, nasuwa się myśl o greckiej bogini i o Ziemi…

    OdpowiedzUsuń
  3. Janku, zajrzałem tutaj, żeby jeszcze raz zobaczyć kaję siedzącą na Twoim palcu. Jest śliczniutka.

    OdpowiedzUsuń